Vi oplever årets rytmer og årstidernes skift, susende blæst, smukt solskin, snefnug og iskrystaller, mudder i regnvejr og fuglesang i alle havens rosenbuske og frugttræer. Her inddrages børnene i nyttige opgaver, hvor de bliver set og værdsat, hvor de hjælper til og hvor de føler sig taget alvorlig.
Vi har bevidst valgt en ”lille” børnehave (op til ca. 25 børn) som er overskueligt for os alle, hvor nærvær, tryghed og et forpligtende fællesskab kan vokse.
Vi har børn fra alderen 2 1/2 år og op til skolestart. Fællesskab, nærvær, rytmisk genkendelighed i takt med året og naturen, kreativitet og en glad barndom i trygge rammer er nøgleord bag vores pædagogik.
PROJEKT LEJREGÅRD
Beliggende i udkanten af det natursmukke Lyndby (Lejre Kommune), findes en lille hyggelig alternativ / økologisk børnehave i et ægte bondegårdsmiljø. Børnehaven er oprettet i en smuk gammeldags stald efter byggeøkologiske principper med tilhørende naturområde.
Lejregård Bondegårds Børnehave har dyrene i marken og i stalden, som er en vigtig del i vores naturpædagogiske forståelse og oplevelse. Lejregård Bondegårds Børnehave er et lille smørhul – en vildt voksende, duftende og blomstrende have.
NATUREN ER MED
Naturen er vores daglige medspiller, vi viser respekt og gør os basale erfaringer i naturen. Her er tid til at fordybe sig, til at falde til ro, til at dvale, til at nyde og slappe af og til at opbygge bærende venskaber og et socialt netværk.
Børnenes daglige færden i naturen gør dem robuste og stærke. Her får børnene masser af bevægelse og fysiske udfordringer. Her bliver børnenes behov set og forstået, her er tid til omsorg og til at lytte til dem. Børnene lærer også at lytte til hinanden og vi vægter at der dannes gode venskaber, her midt i naturen.
RAMMERNE
Vi satser på gode og nærværende voksenrelationer og ressourcer som sikrer mere tid til det enkelte barn. Kombineret med sund og alsidig kost bidrager dette til robusthed, sundhed og en fantastisk udvikling – kort sagt - et godt børneliv.
Den pædagogiske struktur i hverdagen tilgodeser behovet for den frie leg og samling. Vi holder af at synge, tegne, læse bøger, fortælle eventyr og tale sammen og med hinanden, vi tager os god tid til fællesspisning, som for det meste foregår ude i naturen. Vi fester og fejrer med smukke festtraditioner efter årstider og højtider.
En idyllisk bondegård, gårdens dyr, vores store have og økologiske marker udenom danner rammen om legen og læringen og de alderssvarende udviklings-processer.
VORES NATURPÆDAGOGIK
En lille børnehave - er stort fællesskab
Økologi er den grundlæggende bevidsthed om at passe på vores natur, dyrene og hinanden. Vi sorterer vores affald, undgår madspild og er bevidste om genbrug og bæredygtighed. En hverdag med omtanke for forbrug og ressourcer.
Vi er tilstede i de 4 elementer – årets gang. Vi mærker solens varme stråler og vinterens bidende kulde. Nyder forårets spirende energier og efterårets vrimlende hav af farver. Vi værner om bondegårdens planter og træer, passer vores have med dyrkning af afgrøder vi høster og gemmer med glæde og taknemmelighed.
Respekten for naturen og dyrene på gården er en af vores grundsten. Børnene er med i den daglige pasning og derved næres en naturlig interesse for omsorg for bondegårdens dyr. Vi smager på de spiselige ting i haven – sanserne stimuleres og kobles sammen med oplevelser i børnehøjde til erfaringer.
Genkendelighed, forudsigelighed og rutiner er grundlæggende for hverdagen på bondegården. Tydelige og anerkendende voksne guider barnet i hverdagen fyldt med både oplevelser, leg, venskaber og ro, omsorg, nærvær og fordybelse.
Fællesskabet i børnehaven er stort – vi har brug for alle – børn og voksne. Relationer opstår når vi alle føler os set, hørt og forstået. At tale sammen, fortælle historier, dele oplevelser styrker trivsel, udvikling og læring.
Vi lærer hele dagen. I omgangen med vores dyr – heste, geder, får, ænder, høns, hunde og katte tilegner børnene sig færdigheder der alle ruster dem til skolestarten. Læringen implementeres naturligt når vi f.eks. tæller hvor mange æg vi har samlet, hvor mange kopper vi skal dække på bordet osv.
Vi værner om balancen imellem indtryk og ro. Vi har samling hvor vi nyder frugt, taler om dagens aktiviteter og synger. Børnene lærer at lytte, tale – give plads og tage plads. Dagen sluttes altid roligt. Der tegnes, læses og hygges op til dagens farvel og på gensyn.